بیش از ۲ میلیون پروژه نهضت ملی مسکن چشم انتظار مشارکت‌های مردمی نفت سنگین ایران گران‌تر شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۶۰۰ تن ریواس از این شهرستان خراسان رضوی برداشت شد شرکت دخانیات ایران به دلیل فروش توتون فاسد ۱۶۰ میلیارد تومان جریمه شد چرا یارانه امروز واریز نشد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلوار توس مشهد و فایل‌های اجاره قیمت مناسب (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ثبت‌نام برای فروش ۳ خودروی سایپا به تعویق افتاد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟ قیمت روز ارز‌های مبادله‌ای (۲۵ اردیبهشت) | دلار کاهشی شد احیای کم‌جانِ بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در فروشگاه‌های «شهرما» مشهد + آدرس (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی برداشت ۸۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی نمایشگاه کار شرق کشور خردادماه در مشهد برگزار می‌شود معنای «فوق العاده خاص» در فیش حقوقی چیست؟ | کدام کارمندان مشمول این امتیاز می‌شوند؟ نرخ دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان نزول کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است قیمت طلا امروز صعود کرد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرغ گران می‌شود؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت خودرو در بازار امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | قیمت‌ها ریزشی شد پیش‌بینی مهم برای آینده بازار طلا و سکه | طلای دست دوم نخرید (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار طی روزهای آینده | آیا نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟ تحرکات صندوق‌های طلا چه سیگنالی به بازار داد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز آغاز می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شایعه گرانی خودرو‌های فرسوده | مالک خودروی فرسوده چند دستگاه خودرو می‌تواند وارد کند؟

  • کد خبر: ۱۸۱۸۸۸
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
  • ۶
شایعه گرانی خودرو‌های فرسوده | مالک خودروی فرسوده چند دستگاه خودرو می‌تواند وارد کند؟
طبق اعلام جدید ایدرو (سازمان نوسازی صنایع ایران) تولید انواع وسایل نقلیه به اسقاط یک یا چند خودروی فرسوده مشروط شده است. در این بین رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو این اقدام را صرفاً شوی تبلیغاتی برای افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده فعال در کشور، در هر آیین‌نامه جدیدی که منتشر می‌شود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط می‌شود. پیش از این اسقاط این خودرو‌ها یکی از شرط‌های واردات شده بود و حالا تولید انواع وسایل نقلیه نیز به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است.

تا جایی که تولیدکنندگان کامیون‌های کشنده برای تولید هر دستگاه از این محصول باید ۱۶ گواهی اسقاط ارائه دهند. ارائه چنین شرط و شروطی باعث شده تا اکنون بازار سیاه اسقاط این خودرو‌ها حسابی داغ شود. البته برخی از فعالان چنین شرط‌هایی را شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت اسقاط خودرو و البته خودرو‌های فرسوده می‌دانند.

برخی از فعالان این بازار نیز با سوءاستفاده از این بخشنامه‌ها و قوانینی که یک شبه وضع شده‌اند توانسته‌اند قیمت خودرو‌های از رده خارج نظیر پیکان ۷۵ را به‌طور معمول تا ۳۵۰ میلیون تومان بالا ببرند. برخی نیز این خودرو‌ها را در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی تا سه میلیارد تومان هم قیمت‌گذاری کنند. با این حال همچنان مسئولان امر بدون توجه به چنین اتفاقاتی بر آتش تشکیل این بازار‌های سیاه می‌دمند.

قیمت خودرو‌های فرسوده

چنان‌که در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، نامه‌ای را به کلیه تولیدکنندگان خودرو، مراکز اسقاط و بازیافت مجاز کشور و واردکنندگان خودرو ابلاغ و شروط مربوط به اسقاط خودرو را تعیین کرد.


اسقاط خودرو‌های فرسوده برای تولید جدید!

طبق ابلاغیه مورد اشاره که حتی تاریخ اصلاحیه ماده ۱۰ ساماندهی خودرو روی نامه به اشتباه، دی ماه ۱۴۰۲ خورده است، انواع گروه‌های خودرویی طبقه‌بندی شده و تعداد گواهی اسقاط خودرو مورد نیاز جهت پلاک‌گذاری هر خودرو اعلام شده است.

نامه سازمان اسقاط خودرو

بر این اساس، انواع وسایل نقلیه به هفت گروه تقسیم شده که نام گروه و تعداد گواهی مورد نیاز برای هر کدام، به شرح زیر است:

هر موتور سیکلت معادل یک‌هفتم گواهی اسقاط، یا به عبارتی هر هفت موتور سیکلت یک گواهی اسقاط، تاکسی دو عدد، ون نوع M۱ (تا ۸ نفر مسافر و حداکثر حمل ۱.۵ تن بار) سه گواهی، مینی‌بوس و ون M۲ (حداکثر ۱۶ + ۱ نفر و تناژ حمل بار بیش از ۵ تن) پنج عدد گواهی، اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ عدد، وانت یک تن و پایین‌تر دو عدد، وانت بالاتر از یک تن سه گواهی، کامیونت ۲ تا ۶ تن سه عدد، کامیون سبک ۵ عدد، کامیون متوسط ۱۲ عدد، کامیون سنگین ۱۴ عدد و کامیون کشنده تا ۱۶ گواهی اسقاط لازم دارد.

گواهی اسقاط خودرو

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خوردو‌های فرسوده در این باره گفت: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودرو‌های تولیدی مکلف هستند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده تأکید دارد که تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلتی که نسبت به ارائه عوارض اسقاط اقدام نکنند با هماهنگی صورت‌گرفته توسط پلیس راهور فراجا، شماره‌گذاری محصولات این دسته از تولیدکنندگان متوقف شود.

خودروی فرسوده گران‌تر از خودروی وارداتی

طبق شروطی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو گذاشته، بازار خودرو‌های دست دوم و مستهلک بسیار پرتلاطم شده و قیمت آن‌ها احتمالاً تا مرز خودروی صفر کیلومتر پیش خواهد رفت.

از سوی دیگر، در وضعیتی که اغلب خودرو‌های باری داخل کشور فرسوده و مستهلک هستند و رانندگان آن‌ها توان نوسازی خودرو را ندارند، آیا واقعاً برای تولیدکننده و واردکننده، میسر خواهد بود تا با ارائه ۱۶ گواهی اسقاط خودرو به تأمین کشنده مورد نیاز کشور با قیمت مناسب بپردازد؟

شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت خودرو‌های فرسوده

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در رابطه با ابلاغیه ایدرو گفت: تنها ابلاغیه‌ای که فعلاً تصویب شده، مربوط به بند الف تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ سامان‌دهی صنعت خودروست.

وی ادامه داد: طبق این قانون، مالک خودروی فرسوده می‌تواند یک‌بار به مدت ۱۰ سال، یک دستگاه خودرو وارد کشور کند. درصورتی که واردکننده، گواهی اسقاط نداشته باشد می‌تواند با پرداخت پنج درصد قیمت خودرو، خودروی وارداتی را شماره‌گذاری کند. همچنین واردکنندگان باید برای هر دو خودروی وارداتی یک گواهی اسقاط خودرو ارائه کنند.


ابلاغیه بدون تصویب هیئت وزیران بی‌معناست

مشهدی‌شریف در مورد ابلاغیه منتشرشده توضیح داد: تمام موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید در آیین‌نامه اجرایی، به تصویب هیئت وزیران برسد. این آیین‌نامه هنوز به تصویب این هیئت نرسیده و اینکه بگوییم ۱۶ یا ۱۴ گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری نیاز است، اشتباه بوده و ما نمی‌توانیم در مورد چیزی که تصویب نشده باشد، اظهار نظر کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: همین اظهارات غیرمستند به مصوبات هیئت دولت سبب التهاب در بازار خودرو می‌شود و قیمت خودرو‌های فرسوده را گاهی تا ۵۰ الی ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهد. در صورتی که این اخبار هیچ مبنایی نداشته و یک شوی تبلیغاتی جهت افزایش قیمت‌ها است.

جزئیات بیشتر از تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودرو‌ها 

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودرو‌ها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودرو‌های تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده در جدولی، معادل تعداد گواهی اسقاط را که برای شماره‌گذاری انواع خودرو‌ها ضروری است، اعلام کرده است.

بر این اساس آن به‌ترتیب، برای هر موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط، سواری شخصی یک گواهی، تاکسی معادل دو گواهی، ون نوع M۱ (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی، مینی‌بوس و ون نوع M۲ (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی، اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی، وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی، وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی و در نهایت کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط نیاز دارند.

در این رابطه، طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به ایسنا، مهران سالاریه- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده- ضمن اشاره به ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺻﻼﺣﯿﻪ ماده ۱۰ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ، اظهار کرد: بر این اساس خودرو‌های تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑﻠﺖ، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم می‌شوند.

وی تاکید کرد: تمامی این خودرو‌ها در چهار گروه گواهی اسقاط شامل موتورسیکلت، سواری، دیزل سبک و دیزل سنگین قرار گرفته‌اند که بر اساس جدول معادل‌سازی، تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودرو‌های تولیدی و وارداتی مشخص شده است تا سازندگان و واردکنندگان وسائل نقلیه براساس آن برای شماره‌گذاری محولات خود اقدام کنند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خوردو‌های فرسوده تصریح کرد: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودرو‌های تولیدی مکلف هستند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

گفتنی است که یکی از ارکان شماره‌گذاری وسائط نقلیه تولیدی یا وارداتی نوشماره، دریافت مجوز از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده است؛ بنابراین تمامی وسایط نقلیه نوشماره اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت برای دریافت مجوز شماره‌گذاری یا مشمول ارائه گواهی اسقاط یا پرداخت عوارض مربوطه به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

طبق تاکید ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت که نسبت به ارائه عوارض اسقاط برابر قانون اقدام نکنند؛ برابر هماهنگی انجام شده با پلیس راهور فراجا شماره‌گذاری محصولات این دسته از تولیدکنندگان متوقف شده و انجام نخواهد شد.

اطلاعیه‌ای مربوطه از طریق این سامانه به آدرس nnhk.ir قابل مشاهده و جدول معادل‌سازی برای ارائه گواهی اسقاط به شرح زیر است:

شایعه گرانی خودرو‌های فرسوده | مالک خودروی فرسوده چند دستگاه خودرو می‌تواند وارد کند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
1
2
با سلام خدمت دولت اسقاطی ورده خارج یک خواهشی داشتم که بگم اکثر آنهایی که خودرو از رده خارج دارن مردم طبق ۱۰ جامعه هستن که هیچ وقت نتونستن یک خودرو خوب سوار شوند آلان دولت باید با قیمتی این خودرو را به اسقاط تحویل دهد که طرف بتواند لااقل یک خودرو بهتر بگیرد وسواس شود نه اینکه بد بخت رو به گدایی بیندازیدم
کبری مفیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
1
1
با سلام بازهم این دولت به فکر قشر ضعیف هست که یمخواهد مردم را از شرع این ماشین های جنازه نجات دهد که باقیمانده اساس منزل رو نفروشد به این قراضه خرج کند منکه بااین تعدبیر موافقم یا علی
مریم
Germany
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
1
با سلام
امیدوارم امثال من ،که جزء طبقه ی ضعیف جامعه هستیم
بتونیم یک ماشین خوب داشته باشیم.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
0
بهتره برای خودروی اسقاطی ی نرخ ثابت اعلام بشه مثلا وانت بنزینی یک تن ۱۲۰ ملیون از صاحب خودرو بخرید که حتی اگر خودرو نو نخواست بتونه با پولی که دریافت میکنه ی وسیله در توان خودش بخره.یا اصلا خودرو نو تحویل بگیره نه اینکه شما قیمت اسقاط رو ۲۰ملیون یا ۳۰ ملیون بزنی طبعا نمیاد اسقاط کنه چون با توجه به قیمت بالای خودرو صفر مجبور میشه همون ماشین فرسوده رو حفظ کنه و سمت اسقاط نره..این مبلغی که شما میخوای با قیمت بالا بخری از مالک فرسوده باعث انگیزه اسقاط میشه و از شر خودرو فرسوده خلاص میشیم..اونوقت دولت هم طبق اورده گواهی ها خودرو وارد کنه.یعنی اجباری نیست خواهان خودرو وارداتی خودش وارد عمل بشه و اسقاط کنه میتونه از گواهی هایی که مالکان فرسوده به دولت فروختن رو از خود دولت بخره و اگر هم خودرو فرسوده داشت بده جایگزین کنه .
خالد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
1
آیا دولت می‌تواند کاری کند که ما جوان‌ها آرزوی ماشین دست دوم داریم ولی نمی‌توانیم آیا اینکه دیگر نمیتوانیم حتی خودروی مدل پایین بخریم... شتر درخواب بیند پنبه دانه...
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
0
0
عزیزان توجه کنید چی شد خودرو هایی که اعضای دولت سوار میشن ارزون شد
خودروهایی که ما مردم سوار میشیم گرون
لامصب الان شیطون داره به بچه اش میگه یاد بگیر ببین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->